maanantai 21. huhtikuuta 2014







rOCD:n DIAGNOSOINTI


Yksi vaikeimmista asioista rOCD:ssa on saada kunnollinen diagnoosi. Monet ihmiset keskittyvät siinä parisuhdeaspektiin, mutta todellinen ongelma on sen obsessiivinen osa (OCD) ja se on se, mikä pitäisi diagnosoida. Parisuhde on oire, ei todellinen sairaus. Kuvittele esimerkiksi näin - jollain on aivokasvain, joka aiheuttaa hirvittävää päänsärkyä. Hän ottaa särkylääkkeitä ja yritämme taltuttaa sitä niin, vaikka se on vain oire.  Se ei pidemmän päälle tule auttamaan. Siksi käytän blogissani määritettä rOCD, enkä ROCD. 
Vaikka en ole psykologi /terapeutti /lääkäri, uskon kuitenkin että monet rOCD:sta kärsivät ovat diagnosoitu väärin tai ei ollenkaan. Se johtuu parista eri syystä:
SYY 1
Sairauden "uutuus" ja sen tuntemattomuus lääkäreiden kesken JA
SYY 2
Koska rOCD voidaan nähdä myös "tavallisena" parisuhdeongelmana tai jonain toisena mielenterveyshäiriönä.
Kerron teille ensin syy nmr: 1:stä. Ensimmäistä kertaa kun aloin kärsiä rOCD oireista, menin psykiatrille. Olin todella huonossa kunnossa ja en ymmärtänyt mikä minua vaivasi ja olin hyvin hämmentynyt. Psykiatri ei ymmärtänyt laisinkaan oireitani ja yritti normalisoida niitä tavallisina parisuhdeongelmina.
Samanaikaisesti olin jo psykoterapiassa, sillä olin kokenut vastaavanlaisia oireita aikaisemmin ja minulle oli todettu masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Psykoterapia oli monella tavalla avuksi,mutta kuitenkaan oireeni eivät alkaneet hellittää. Oireiden syiden etsiminen menneisyydestä ei pystynyt selittämään niitä. 
Kävin muutamalla eri psykiatrilla ja minulle määrättiin erilaisia lääkkeitä ahdistukseen ja masennukseen. Kukaan ei kunnolla tuntunut ymmärtävän oireitani ja tunsin olevani täysin yksin oireitteni kanssa. Eräänä päivänä googlasin tapani mukaan oireitani ja googlattuani "pakkoajatukset" löysin diagnoosin nimeltä pakko-oireinen häiriö OCD. Se tuntui kolahtavan minuun oitis, vaikka en määritelmästä löytänytkään parisuhteeseen liittyviä pakkoajatuksia. 
Eräs ystäväni kertoi kärsineensä erilaisista pakkoajatuksista ja hänestä oireeni kuullostivat hyvin samankaltaisilta, vaikka kohdistuivatkin eri aiheeseen. En kuitenkaan uskonut, että kenelläkään muulla voisi olla mitään samankaltaista ja epäilin että minulla sen takia voisi olla OCD:ta, enhän edes pessyt neuroottisesti käsiäni tai pelännyt tappavani vastaantulevan. Ei mennyt kuitenkaan kauan, kun ystäväni lähetti minulle löytämänsä linkin rOCD:sta. Sen luettuani en voinut uskoa silmiäni! Aivan kun olisin lukenut tekstiä elämästäni ja päänsisäisistä ajatuksistani ja oloistani. Sen jälkeen löysin aiheesta lisää tietoa ja suurin apu minulle oli blogista relationshipocd.com
Sen jäljillä olen nytkin. Sen blogin pitäjä lupasi, että saisin kääntää hänen kirjottamia tekstejään suomeksi.
Suurin apu minulle löytyi kuitenkin Lontoosta. Olin aivan sekaisin eri psykiatrien epämääräisitä diagnooseista ja määritelmistä ja kokeilemistani mielialalääkkeistä. Otin yhteyttä Lontoossa sijaitsevaan OCD Center London ja kirjotettuani sinne, sain centerin perustajalta India Haylorilta vastauksen. Sovin hänen kanssaan haastatteluajan Skypen kautta. Sen perusteella hän teki arvioinnin ja sain lopulta OCD-diagnoosin. 
Pidimme Indian kanssa noin kymmenen sessiota Skypen kautta ja sen jälkeen matkustin Lontooseen, jossa osallistuin hänen järjestämälleen OCD-intensiivikurssille. 
Ensimmäistä kertaa moneen vuoteen tunsin, että olin löytänyt vastauksen ongelmaani ja oireitani vastaavan diagnoosin. Opin näkemään oireeni aivan uudessa valossa ja keskittymällä oikeanlaiseen terapiaan, oireeni alkoi helpottaa. India käyttää työssään REBT-nimistä terapiamuotoa, sekä Exposure and Prevantion-terapiaa. Sen lisäksi tietoisen läsnäolon eli Mindfullnessin harjoitukset tulivat tutuksi ja helpottivat oireita.
Sitten syy nmr. 2
Kuinka erottaa rOCD "normaalista" parisuhdeongelmista. Se on varmasti yksi pääsyista mikä saa rOCD-potilaiden ahdistuksen huippuunsa. Jos koet näin, uskon että sinulla on rOCD. Eikä se todellakaan auta kun kaikki muut väittävät jotain aivan muuta:
- Ystävät joiden kanssa keskustelemme projisoivat omat pelkonsa meihin,
- Hollywood, TV ja aikakausilehdet ja rakkauden määritelmät "todellisesta rakkaudesta", "yhdestä oikeasta "jne. 
- Väärinymmärryksemme rakkaudesta ja parisuhteista.
- Aivomme, jotka jatkuvasti etsivät poikkeuksia ja assosioivat sen "jos tämä olisi rakkautta, en tuntisi näin."
Summa Summarum: Syy 1+Syy 2= dianoosien sekamelska
Vastaus: Etsi OCD-spesialisti ja lue aiheeseen liittyviä sivustoja kuten:
rocd.net ja relationshipocd.com
Kuitenkin vaikka sain diagonoosin itse OCD-spesialistilta, on minun kuitenkin ollut hyvin vaikea uskoa sitä ja hyväksyä, että minulla todella olisi OCD. Usein oireet suorastaan huutavat sen olevan rOCD:ta,mutta se on todella vaikeata rOCD:sta kärsivälle hyväksyä ja uskoa diagnoosiin. Miten voimme olla varma jostain, kun ongelmamme on olla varma jostain? Hämmentävää? Kyllä. Aivan ensiksi meidän pitää oppia laittamaan aivomme paremapaan"tilaan". Tästä lisää seuraavassa postissani.



4 kommenttia:

  1. Olisi kiva saada tästä enemmän tietoa. On todella hankalaa ja pelkään menettäväni minun maailman ihanimman miehen,näiden ajatusten takia. Olen ihan hukassa.

    VastaaPoista
  2. Moi
    Voit krjoittaa minulle privana
    roosah@yahoo.com

    VastaaPoista
  3. Hei, minä eksyin tänne sivustolle ahdistukseni ollessa suurimmillaan ja jopa psykiatriselle sairaanhoitajalle soittaminen ahdistaa, koska tiedän olevani niin moniongelmainen ihminen, että sille ei ole rajaa. Lapsuuteen kuulunut kaikenlaista.. Olen yliherkkä tämän kaiken lisäksi. RoCD kuitenkin kolahti koska epäröin koko ajan tunteitani ja vaikka tuntisin läikähdyksen rinnassa tai aivoni kuiskaa rakastan sinua, ahdistuneisuus vie nekin onnenhetket saman tien pois. Tiedän myös "juokseneeni" karkuun monta kertaa hyvää miestä, johon olen ollut ihastunut mutta olen vain epäillyt kaikkia tunteita, jos ihastus on vastannut tunteisiini. Ainoastaan menetys on saanut minut näkemään omat tunteeni tuota ihmistä kohtaan. Saanko minäkin laittaa viestiä sinulle ja saada lisätietoja? Uskaltaisin ehkä sitten ottaa esille tämän hoitajan kanssa.

    VastaaPoista
  4. Hei, minä eksyin tänne sivustolle ahdistukseni ollessa suurimmillaan ja jopa psykiatriselle sairaanhoitajalle soittaminen ahdistaa, koska tiedän olevani niin moniongelmainen ihminen, että sille ei ole rajaa. Lapsuuteen kuulunut kaikenlaista.. Olen yliherkkä tämän kaiken lisäksi. RoCD kuitenkin kolahti koska epäröin koko ajan tunteitani ja vaikka tuntisin läikähdyksen rinnassa tai aivoni kuiskaa rakastan sinua, ahdistuneisuus vie nekin onnenhetket saman tien pois. Tiedän myös "juokseneeni" karkuun monta kertaa hyvää miestä, johon olen ollut ihastunut mutta olen vain epäillyt kaikkia tunteita, jos ihastus on vastannut tunteisiini. Ainoastaan menetys on saanut minut näkemään omat tunteeni tuota ihmistä kohtaan. Saanko minäkin laittaa viestiä sinulle ja saada lisätietoja? Uskaltaisin ehkä sitten ottaa esille tämän hoitajan kanssa.

    VastaaPoista